söndag 24 april 2011

Tankepyramiden.

Allting går i tre; nordpol, mitt och sydpol.
Nord och sydpol är två sidor av samma mynt och kan därför vara svåra att kombinera.
I politiska sammanhang så sympatiserar man väldigt sällan med både höger och vänster, istället kan man dra sig från en sida in mot mitten men där stannar man.

När ett beslut måste fattas visualiserar jag svarsalternativen i en triangel med tre hörn.
Jag kan ställa mig på den sida av pyramiden jag önskar men oavsett vilken sida jag väljer att stå på kommer det alltid vara en sida som inte går att uppfatta.
En strukturell felkonstruktion med dagens mediauppfattning är den indoktrinerade inlärningsfilosofi att vi bara kan ta in information från ett håll.
Genom att bara acceptera vad en individ säger istället för att gå till en annan person (eller en annan sida av pyramiden om man så vill) för att se objektet från ett annat perspektiv, är att inte nyttja den möjlighet till "stereotänkande" vi begåvats med.
Källförteckningar är viktiga men individer som baserar sina tankegångar endast på källor utvecklar inte sin egen förmåga att analysera objekt, istället förlitar man sig på att det existerar individer som är fullärda inom alla områden!
Om en människa lägger fram en åsikt vi finner intressant behöver ju samma individ inte dela vår åsikt i andra frågor (ett stort problem när det kommer till vår "demokrati").
Tyvärr väljer vissa att inte detta utan väljer att blint följa den herde som en gång tämjt dem.

Glöm inte att...
...alla problem har tre olika lösningar.
...det är sällan man kan kombinera samtliga.
...att endast använda sig av ett av de tre är att slösa på sina mänskliga resurser.

Tack för att du valde att läsa mitt inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius