tisdag 12 juli 2011

Positivt- eller negativt-laddad?

Att vara lycklig är ett sinnelag man till största delen själv arbetar in.
Givetvis har utom-kroppsliga händelser inverkan på hur vi känner oss men jag tror att världen blir vad man gör den till.
Om man anser att allt är av negativ klang, att alla människor bara är ute efter att förstöra och vara elaka mot varandra som kommer ens egen värld troligen att domineras av sådana människor då det är de personer man "energifiskar".
Resonerar man däremot omvänt tror jag att vardagen kommer att kantas av betydligt roligare händelser och personer.
Självklart är inte ett glatt sinne osårbart, ibland kommer obehagliga saker ändå att drabba den lycklige.
Vad jag syftar på är tiden mellan dessa obehagliga stunder och vad man väljer att göra med dem.

Flera individer i min bekantskapskrets är uppladdade med s.k. "negativ energi" vilket kan göra att andra runtom dem blir utmattade (detta gäller oftast människor som är "majoritets-laddade" med "positiv energi" då negativt laddade människor har en tendens att dras till varandra).
Man kan känna igen en negativt laddad individ på flera sätt, te.x. ifrågasätter denne nästan allt som sägs (istället för att bara ta det som en subjektiv åsikt), begabbar individer så snart den egna integriteten undermineras, har svårt att se utanför sina egna ramar m.m.
En positivt laddad person ser möjligheter i det mesta, är intresserad av att lära sig och låter andra människor bejaka sina egna intressen utan att tvinga på dem personliga diton.
Personligen anser jag mig tillhöra de båda blocken då jag (givetvis!) har en hel del sidor jag inte är nöjd med hos mig själv, men via detta tänk vet jag hur jag ska kunna förändra mina o-önskade beteenden.

Detta kan nog räknas som det "flummigaste" inlägget jag lagt upp.
Tack för att du valde att läsa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius