fredag 7 oktober 2011

Steve Jobs: kapitalistisk krigsherre eller hjälte?

Under natten till gårdagen gick alltså en av den (till dags dato) digitala tidens största visionärer i graven efter många års kamp mot cancer.
Många är de som hyllar Steve Jobs, vissa på Apple väljer att gå så långt som att säga:


Men vad är det för "innovationer" vi har att tacka Mr. Jobs för och är det verkligen sådant som förbättrat allas våra liv?
Iphone, Ipad och Mac, samtliga är skapelser vi har att tacka honom för, men kan man gå så långt att säga att de förändrat våra liv?
Kort svar: ja! Dock inte nödvändigtvis i positiv mening.

Jag äger själv en Mac och ska inte på något vis hyckla med mitt användande som rent krasst kan räknas som ett beroende.
Flera gånger dagligen startar jag den för att använda dess program, eller ja, så länge den finns i närheten.
Finns inte datorn tillgänglig börjar jag inte "kallsvettas" eller något liknande (som väl är symptom för ett riktigt(?) beroende).
Många jag ser i kollektivtrafiken sitter konstant med sin näsa i en Iphone eller med Ipod-hörlurar i öronen.
Och visst är det trevligt när så många människor kan samlas kring en produkt, eller?
Apple är en av de få bolag jag känner till vars produkter äger en stor betydelse (näst intill religiös!) i många människor liv.
Om man exempelvis nedvärderar en Mac kan man erhålla en rejäl avhyvling från sådana individer.
Apples reklamkampanjer är också extremt aggressiva och man arbetar stenhårt på att övertyga, eller snarare plantera "fakta(?)" i individers medvetanden om deras produkters fullkomlighet.
Men för verkligen produkterna människor samman?
Självklart inte, så vad är det egentligen som är så revolutionerande med dem?
Vad skiljer en Iphone från någon annan ny mobiltelefon, en Ipad från någon annan mp3-spelare och en Mac från en PC mer än användar-gränssnittet?
Telefoner och Internet är väl bra så länge de behövs men att sitta och titta på en telefon(!?) eller surfa på Internet utan någon anledning, är det verkligen vad vi bör göra med våra liv?
Återigen, jag hycklar inte.
Flertalet gånger har jag funnit mig själv i ovannämnda situation (gällande datorn då jag valt att bojkotta Iphone/Android-generationen av flertalet anledningar) och varje gång skräms jag av det!
Hur kan man kalla människor som "endast" stått för elektroniska upptäckter av denna art för genier?
Borde man inte rikta samma typ av beröm mot de som skapar vaccin, forskar om sjukdomar och ser till att svältande får mat?

På vilket sätt hjälper vi världen genom att sitta framför en dator dagarna i ända?

Tack för att du valde att läsa dagens inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius