torsdag 5 april 2012

USA, en semianarkistisk oligarki?

Majoriteten av länderna inom dagens europeiska gränser har existerat (om kanske inte under samma namn, men) med snarlika kartgränser under en mycket lång tid och den nationella stoltheten brinner starkare hos vissa, svagare hos andra.
Nyligen lyssnade jag till ett radioinslag där man diskuterade Nordkorea och vad som pågår innanför landets gränser. En man som levt på plats menade att folket itutas att de lever i det bästa landet under demokratiskt styre, vilket inte är helt olikt ett annat land i väst...

Under ett besök i USA fann jag att våldet tycks spela en central roll i samhället jämfört med andra platser jag befunnit mig på.
Segregation existerar i högsta grad då klassklyftorna är stora; medelklassamhället är näst intill obefintligt. Slår man ihop den misär som kan uppstå ur detta med de fria vapenlagar som finns i landet står man med bostadsområden där en nästintill semi-anarkistisk livsstil införts.
Detta till trots(?) finns en värme mellan människor som jag aldrig träffat på i något annat land, en social "öppenhet" som torde avundas av de flesta europeiska länder jag besökt. Men detta är en värme som står i ständig konflikt till den oligarkiska sidan av USA.
I media kallas landets styre för "demokrati", då är det inte konstigt om en okritisk individ väljer att tro på detta. Genom att skapa medieimperium finns individer i landet som har total kontroll över den information som släpps ut i etern, något som betyder att de (teoretiskt(?)) kan styra en individs uppfattning av omvärlden. Finansiering av presidentval och liknande görs av rika människor med personliga agendor vilket kan göra det svårt för en kandidat som går emot de som skapat sig ett gott leverne grundat på kapitalismen då denne får svårare att nå ut via media.
På denna grogrund växer en försiktig tes fram där landets styre erhåller en etikett märkt "semianarkistisk oligarki".

Landet USA är ett relativt ungt land och det omogna beteende dess ledare och juridiska system uppvisar kan jämföras med vad man kan förvänta sig av en tonåring.
Man kan säga att landet drabbats av ett "flugornas herre"-scenario i stor skala då det ständigt är inblandat i konflikter innanför landets gränser. Det juridiska systemet förlitar sig också till stor del på det monetära systemet vilket teoretiskt betyder att en person med mycket pengar och inflytande kan få även en oskyldig person inspärrad. Eller värre.

Sist vill jag tillägga att jag, under min inflygning till landet, var tvungen att skriva på ett kontrakt där jag lovade att inte diskutera händelser som pågår/har pågått utanför landet eller politik med landets invånare.

Tack för att du valde att läsa dagens inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius