måndag 17 februari 2014

Vegetarianer som mumsar i sig kött!

Jag brukar inte skylta med mina kostvanor inför människor som tycker annorlunda. Inte heller känner jag någon som valt samma kost som mig själv som beter sig som den stereotypiska vegetarianen.
Henrik Schyffert sa en gång att "om det var förbjudet för vegetarianer att berätta för andra att de var vegetarianer" så skulle ingen vara det. Självklart! Alla mina vänner kan vittna på hur jag konstant trycker ner mina kostråd i halsen på dem och hur jäkla jobbig jag är när jag för tredje gången målar om deras nya vinterpäls med Falu rödfärg. Nej, så är det självklart inte. Jag var ironisk.

De gånger kostval kommer på tal är exempelvis om jag äter lunch tillsammans med någon och tar en grekisk sallad, en vegetarisk burgare eller en falafel, istället för kebab, i bröd. Det är svårt att inte "skylta" med kostvalet just då i och med att det inte finns några etablerade kodord för vegetarisk mat mellan mig och restaurangpersonalen. Därför måste jag säga "en vegetarisk burgare tack", för hör och häpna: om jag beställer "en burgare" så får jag ju en icke-vegetarisk. Här ställs jag inför ett problem: hur ska jag göra för att beställa en vegetarisk burgare utan att behöva säga vad det är jag vill ha?
Ska jag kanske skriva ner det på en lapp och försiktigt skicka det över disken? Då kanske personalen tror att jag planerar att råna dem och då blir det tok-knas! Men visst, jag kan prova.

Idag fick jag se ett Facebook-inlägg som gjorde mig konfunderad. Det är en person som kallar sig "Svegetarian" och proklamerar att denne endast tänker äta svenskt kött. Då måste denne så klart också använda sig av termen "vegetarian"… ett ord som enkelt sagt betyder just "grönsaksätare"… men okej då.
Eller nej, det känns inte riktigt okej.
Hur hade det sett ut om en mer etablerad term använts av dess opposition?
Vänstern blir irriterade när Moderaterna kallar sig för "det nya arbetarpartiet", högersidan blir minst lika förargad när Socialdemokraterna menar att de vill föra en mer "ekonomiskt ansvarsfull" politik. Eller hur HBTQ rörelsen bli ledsna över att inte få ta del av kyrkoinstitutionens giftermål. Men det är så klart någonting helt annat än ett kostval. Det är ju någonting viktigt.

Tack för att du valde att läsa dagens inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius