torsdag 10 februari 2011

En djupare dykning inom vetenskap.

Först och främst vill jag tacka er som lämnat synpunkter gällande mitt förra inlägg.
Jag tänkte börja med att besvara de frågor jag fått.


woodsmanfred: "Är inte vetenskap när man på ett systematiskt och metodiskt sätt använder sin kunskap för att förstå sig på något i sin direkta/indirekta omgivning?"


Efter att ha läst igenom mitt förra inlägg har det slagit mig att jag varit litet oklar vad gäller vissa formuleringar.
När det kommer till ovanstående dito syftar jag inte till människans naturliga uppfattningsförmåga utan snarare den framarbetade tekniken för henne att lyfta fram/"finna" fakta.
"Vi kan..." är ett uttryck jag är väldigt sparsam med då egentligen allt är möjligt.
   Att basera saker på egna upplevelser är en självklarhet, vad jag i texten menar är de tillfällen då individer väljer att via hörsägen ta till sig uppgifter som fakta.
Ett exempel på detta är förspelet till U.S.A's invasion av Irak för ett par år sedan.
Missinformation spreds gällande massförstörelsevapen och man fick på så sätt en stor del av världen att backa upp beslutet.
En kort tid efter invasionen stod det dock klart att informationen var falsk.
   Att man som varelse väljer att inte lägga handen på en spisplatta efter det att man bränt sig första gången. eller att inte äta viss typ av mat då man mådde dåligt av den senast,  är "ett systematiskt och metodiskt sätt" att använda sin kunskap för att förstå sin omgivning.
Jag hoppas att jag lyckats sprida lite ljus över min presenterade åsikt?


I ett senare inlägg tas även energi upp, ett mycket intressant begrepp.
Personligen känns det som om "tabu-stämplingen" lyfts från termer som just "energi".
Och jag vill också inflika att woodsmanfred's exempel talar väl för sig.
Liksom honom har jag själv känt kvarvarande energi då jag besöker en lokal där något dramatisk nyligen inträffat.


För att gå vidare, till jerrymusicians påstående "Det finns dock folk som kan se auror. som är en spegling av själen".
En viss skepsis väcks när jag läser ditt påstående då jag personligen tror att det handlar om "människoavläsning" och dessvärre ofta osäkra personer som anser sig ha denna "gåva".
De människor jag är i kontakt med som menar att de har liknande "gåvor" ger ofta ett väldigt osäkert intryck.
En tes jag själv för är att sådana här påståenden är sprungna ur exhibitionism, viljan att visa upp sig och "sticka ut".
Någon som är skicklig på att läsa av människor via kroppsspråk (och andra kommunikationsmetoder) torde också ha lättare för att uppfatta ledtrådar om andra människors leverne.
Rent teoretiskt så torde man utifrån dessa spår kunna sammanfatta personen i färg(/er), ljud eller bild.
Även här tror jag att energi-fält spelar in mycket.
T.ex. kan det vara så att en person som bär på mycket ilska/irritation kan erhålla en mörkare färgton än någon som är lycklig.


Jag vill än en gång tacka er för att ni svarat på mitt förra inlägg samt att ni väljer att läsa mina texter vilket jag hoppas att ni kommer fortsätta med även framöver.
Tacket går givetvis även ut till er andra.


Tillsammans är vi starka, tillsammans är vi fria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius