måndag 21 februari 2011

En värld utan ekonomi, del 1.

Jag brukar fundera på hur en värld oberoende av ekonomi skulle se ut.
Tänk dig att du, istället för att tvingas arbeta för att samla "samhällspoäng" som du sedan byter mot tak över huvudet, mat och andra förnödenheter, skulle kunna upptäcka världen runt dig.
Jag är med all sannolikhet inte den ende som tänkt i sådana banor men vem är beredd att genomföra idén?
Några som börjat skissa på ett liknande framtidsscenario är människorna i "The Venus Project".
Via länken kan du läsa mer om denna intressanta utopi.
(The Venus Project är vid detta laget gammal skåpmat för många men jag väljer ändå att dela med mig av denna länk till dem som ännu inte funnit den.)

Att övergå till en ekonomiskt oberoende värld skulle troligtvis vara en mycket smärtsam process, särskilt för flertalet av dagens makthavare (de vars auktoritet grundas i ekonomisamhället) som skulle tvingas avsäga sig denna makt.
Jag vill inte framstå som pretentiös då jag är säker på att de flesta av er redan tänkt på detta, men tror ni verkligen att dessa individer, tillsammans med de som lärt att förlita sig på det monetära systemet, kommer att släppa denna ideologi frivilligt?
Det är ett (i vårat samhälle) väl indoktrinerat beteendemönster som de flesta troligen kommer ha svårt att slita sig ifrån.
I ett samhälle där den svaga beskyddats (och tyvärr i samband med detta oftast utnyttjas på ett "öppen liveget" sätt) har man skapat en stor skara följare som är beredda att skydda detta sätt att leva på då de troligen i sitt undermedvetna förstår att de skulle förgås av ett paradigmskifte.
Jag uppmanar inte till anarki, dock tror jag att det är på det viset uppbrottet från detta samhälle kommer inledas.
Men om detta scenario skulle inträffa kommer förhoppningsvis stridigheterna att ebba ut efter ett tag varpå de kvarlevande skulle kunna bygga upp ett nytt samhälle där man fokuserar på att hjälpa/utveckla varandra istället för att hämma varandra under ett påtvingat förordningssätt som finns där endast för att ytterligare förstärka det monetära systemets styre över majoriteten av befolkningen.

Tillsammans är vi starka, tillsammans är vi fria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius