fredag 11 februari 2011

Jag är inte samma människa idag som jag var under min tid på gymnasiet, är du?


För ett och ett halvt år sedan lades en motion fram i riksdagen där man ville sätta stopp för möjligheten att "plugga" upp sitt gymnasiebetyg till högskolebehörighet.
Nu vet jag inte huruvida förslaget röstats igenom eller inte men att förslaget ens kommit på tal skrämmer mig.
Att stänga dörrarna för en individ för resten av livet beroende på dennes prestationer under de första 18 åren (under samma period som individualiteten utvecklas enligt psykoanalytikern Erik H Erikson) är en orättvis stämpling som även kan följas upp av en elitistisk självbild hos individen vilket kan alienera denne från omgivningen.


Om vi följer upp Erik H Eriksons tes väcks en diskussion angående samhällets indoktrineringssystem.
"Fas 4: Arbetsflit kontra underlägsenhetskänslor (7 - puberteten)"
Under denna åldern befinner sig individen på mellan/högstadienivå och det är här läxor samt betyg börjar delas ut. Innan denna ålder har studiemiljön varit relativt fri för att på så sätt invagga förtroende hos sina "offer".
"Barnet kommer nu att bli föremål för en social formningsprocess som ska förbereda det för inträdet i arbetslivet. Nu skall samhällsnormerna och -värderingarna läras in. Skolningen i att kunna samarbeta med andra är en viktig del i denna process. Barnet lär sig också att flit och prestationer premieras och att dess förmåga i dessa avseenden avgör hur det värderas av omgivningen." /Erik H Erikson
Eriksons tes passar in bra då man diskuterar "konspirationsteorier" gällande människans indoktrinering under tonåren. I skolan premieras elever som följer lärarnas instruktioner till "punkt och prickar" medan de som ifrågasätter lärarnas trovärdighet eller ämnets nödvändighet diskrediteras genom ett lägre betyg. Under samma period genomförs också en aktiv propagandakampanj gällande betygens vikt för det resterande livet vilket kan bli för mycket för vissa fritänkare som istället dukar under för pressen och lämnar högstadienivån med mediokra betyg eller sämre vilket i sin tur kan resultera i utfrysning från önskad livsinriktning. Detta i sin tur kan leda till betydligt fler negativt betonade beteendemönster då personer som inte klarar av att leva ett liv där deras duglighet baseras på betyg från ungdomsåren löper större risk att drabbas av depression.
Under den senare puberteten upptas en individs tid med att utforska sig själv och sin personlighet. I samband med detta befästs arbetslivets vikt i uttalanden om att bra betyg ger bra arbete vilket kan få individen att felaktigt uppfatta arbete som en vital livsuppgift vilket inte stämmer. Detta är en nödvändighet för att det kapitalist-demokratiska samhället skall fungera, inte för att säkerställa det fysiska välbefinnandet hos enskilda individer.
Liksom många andra ideologier är grundtanken med demokrati mycket god, dessvärre har denna grundtanke tagit ett steg åt sidan för att ge plats åt det monetära systemet.
Värt att nämna är att vi fortfarande har skolplikt i Sverige...
Tillsammans är vi starka, tillsammans är vi fria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius