fredag 5 augusti 2011

Har du kontroll över ditt liv?

Vad använder du din tid till?
Är du aktiv i din vardag för att nå de resultat du önskar eller är du en s.k. "passiv soffliggare"?

Jag är bekant med alldeles för många människor som ständigt klagar över sin situation gällande jobb, fritid, ibland (t.o.m.) vad de får i sig för mat m.m.
Givetvis måste man få filtrera litet, men när det är ständigt återkommande klagomål blir det tråkigt att lyssna på i längden (jag är med all säkerhet inte ensam om att tycka detta).
Vad som dock slår mig med majoriteten av klagomål är att personerna ofta äger möjligheten att ändra på sin situation.

Har du ett tråkigt jobb som går dig på nerverna?
Visst är det tufft på dagens arbetsmarknad men med tillräckligt mycket jobb från din sida kan du göra dig själv attraktiv på marknaden och få ett annat jobb som du förhoppningsvis trivs bättre på.

Pratar du ständigt om saker du önskar att du gjorde men aldrig genomför?
Detta torde vara det enklaste att ändra på.
Istället för att bara tala om saker; gör dem!
Vill du resa någonstans eller göra något som kostar mycket pengar?
Spara ihop pengarna. Se hur du närmar dig ditt mål över tid istället för återkommande, sporadiska småköp som ändå bara ger dig mycket kortvarig "lycka".

Får du inte i dig rätt sorts mat?
Lär dig laga mat!
Det är hur lätt som helst att hitta bra (och goda) recept på internet och vips(!) så kommer du ha hittat massor med mat som passar dig och din kropp.

Så skär ner på klagomålet, det är den tråkigaste dialekten man kan tala.
Det mesta går att ändra på och möjligheten att göra så ligger hos dig.

Tack för att du valde att läsa dagens inlägg.

Ps: Jag menar inte att jag är bättre än någon annan utan detta är hur jag ser på just dessa saker.
Det betyder inte att jag alltid följer dem själv eller att jag anser att alla bör tycka just så här utan som sagt; bara vad jag personligen tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius