onsdag 3 augusti 2011

"Jag är inte beroende..."

Jag har flertalet vänner som är spelberoende, det har jag insett den sista tiden.
Liksom jag själv för ett antal år sedan är de helt fast i olika "spelträsk".
Samtliga sitter flertalet timmar (dagligen) in-loggade på spel och bokar även in speltid i sitt schema.
Vid enstaka tillfällen är det klart att man kan behöva sätta av tid i förväg för sociala aktiviteter (som jag ändå fortfarande vill hävda att MMO*-spel är) men det är inte kul när detta går till överdrift.
För även om jag tycker att "online-spel" i lagom doser inte är något att hänga upp sig på ser jag ändå en gräns.
Om jag tar upp min oro över vissas beteende händer det alltför ofta att de blir aggressiva och försvarar sitt beteende med att "kontakt över internet är och social kontakt" även om den är just i FPS*-format.
Den första punkten kan jag (som tidigare nämnts) till viss del förstå men när den verkliga kontakten med människor mer och mer ersätts av ett digitalt dito blir jag orolig.

Jag spelar själv och är inte emot "gaming", däremot bör man se till att ha kontroll över sitt spelande.
När spelandet tar kontroll över "gamern" istället för tvärt om, då har det gått för långt.
Tyvärr märker de utsatta sällan att de är beroende men tro mig, de runtomkring er gör det...

Tack för att du valde att läsa mitt inlägg.

Ps: Detta inlägg har ändrats i efterhand för att förtydliga min åsikt och resonemang då det tycks ha varit för dåligt formulerat.

----------------------
*MMO - Massively Multiplayer Online
**FPS - First Person Shooter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius