lördag 27 augusti 2011

Svensk propagandaradio?

"Har du betalat din radiolicens?"
De flesta av oss har väl fått den frågan via reklam eller telefonsamtal.
Mig veterligen ska pengarna gå till att fylla de kanaler man menar är politiskt och religiöst obundet i dagens samhälle d.v.s. Sveriges Radio och Sveriges Television med underhållning, debatter och annat som kan intressera individer.
Den sista tiden har jag dock blivit besviken gällande kanalernas utbud.

P3 är radiokanalen för de yngre varigenom det skulle kunna existera goda möjligheter att erhålla viss allmänbildning.
Programmen skulle inte behöva förlora sin intressefaktor snarare addera ytterligare en faktor: inlärning.
Inte alla program på kanalen är dåliga, flertalet väcker intressanta diskussioner och manar till eftertänksamhet.
Men det finns ett par tillfällen då hela den fragila mur av respekt jag byggt upp gentemot "den fria radion" raseras från grunden, då jag känner mig fördummad.
Då radiopratare talar om mode, alkoholindränkta fester och andra ytliga saker blir jag nästan litet arg.
Ska jag betala pengar till en fri radio där individer sitter och pratar om sig själva, diskuterar vem som är den snyggaste kändisen eller vem man skulle "ligga med" om man fick frikort, nej tack!
Inte konstigt att sådant tänk återkommer i samhället när vår media sprutar ut det i etern på detta vis.

SVT var ju fantastiskt till dess man började sända hemska program som "Huset fullt av hundar" där man gör program av systematisk mobbning, ärekränkning och tvångsseparation.
Nu vet jag inte om SVT menar sig vara "religiöst obundna" men om så är fallet, vad gör gudstjänster i rutan?
Detta är inte vad jag vill kalla religiöst obundet utan snarare ett avtal mellan kyrka och stat där den ena uppehåller propagandatid åt den andra med skattepengar vilket betyder att de individer som väljer att gå ur svenska kyrkan, eller på annat vis väljer att strypa sina bidrag till den, i viss mån tvingas betala för kyrkans intressen.
Inte ok!

Tack för att du valde att läsa dagens inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

“Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” - Marcus Aurelius